Toestand auto: instinker theorie-examen
Je bent lekker aan het leren voor je theorie-examen en concentreert je goed op de lastige onderwerpen zoals voorrang op een gelijkwaardige kruising, de regels met de tram en bijzondere situaties zoals bij een ontmoeting met paard en wagen. Kortom: je weet waar de valkuilen zitten en het zal je niet gebeuren dat jij er in trapt! Maar vergeet je niet om ook goed te kijken naar regels rondom de toestand van je eigen auto? De vragen over dit onderwerp worden namelijk het meest fout beantwoord!
Vaak fout beantwoord
Volgens cijfers van het CBR worden 1 op de 4 vragen over de toestand van de eigen auto verkeerd beantwoord. Beetje jammer als je net daar op zakt. Dus zelfs als je totaal geen interesse hebt in de techniek van je auto, moet je toch de regels goed kennen. Iedere weggebruiker wordt geacht met een veilige, goedwerkende auto of motor op pad te gaan.
Welke vragen kun je verwachten over de toestand van je auto? Nou, onder andere vragen over de banden worden regelmatig gesteld. Je moet weten hoeveel druk er gemiddeld in de banden moet zitten (2,3 BAR), de profieldiepte (1,6 mm) en hoe je de bandenspanning het beste kunt meten (met koude banden). Niet zo gek, want als de bandenspanning niet goed is, of je profiel teveel versleten loop je het risico om te slippen, te zwabberen of zelfs een klapband te krijgen. Niet geheel ongevaarlijk op een drukke weg of langs een diep kanaal! Je moet zelfs weten of het nodig is dat het ventieldopje op het autobandventiel zit. We zullen het vast verklappen: ja dat moet.
Verbandtrommel verplicht?
Maar ook andere vragen kun je verwachten. Of je mag rijden zonder linkerbuitenspiegel bijvoorbeeld. (Nee, dat mag zeker niet!) Of hoe je hoofdsteun afgesteld moet staan. (Bovenkant hoofd is bovenkant hoofdsteun.) Ook als je claxon, ruitenwissers of snelheidsmeter niet werken mag je niet de weg op. Na al deze voorbeelden denk je vast het verplicht is om een verbandtrommel in de auto te hebben, maar dat is in Nederland niet het geval. Instinkertje dus! In veel omringende landen is het trouwens wel verplicht, dus als je hem vast in je auto legt kan dat nooit kwaad.
Eigenlijk komt het er op neer dat je heel goed moet weten wanneer je nog wel mag rijden en wanneer het verboden is. Als je toch de weg opgaat, terwijl je auto niet in orde is, kan het zijn dat je niet verzekerd bent bij ongelukken en dat wil je absoluut niet. Laat staan dat er door jouw toedoen ongelukken gebeuren. Dus bereid je ook goed voor op deze vragen: ze komen vast nog eens van pas als je je rijbewijs al lang en breed hebt!