Tips voor het onderdeel gevaarherkenning
Een belangrijk onderdeel van je theorie-examen is het onderdeel gevaarherkenning. Niet alleen om je theorie te halen, maar ook omdat je de vaardigheid om gevaar te herkennen altijd weer nodig zult hebben in het verkeer. Je krijgt dan ook maar liefst 25 vragen over gevaarherkenning. Met deze tips kom je goed beslagen ten ijs!
Tijdens het onderdeel gevaarherkenning krijg je bij verschillende situaties de vraag wat je moet doen: remmen, gas los of niets doen. Je mag aardig wat foutjes maken: bijna de helft van de vragen mag fout zijn. Maar daar staat tegenover dat je maar acht seconden per vraag de tijd hebt. Je moet dus snel een keuze kunnen maken. Met onderstaande tips kan dat bijna niet meer fout gaan. Lees hier welke van de drie je kiest!
Remmen
In de meeste gevallen kies je voor remmen en sowieso altijd in de volgende situaties:
- Zie je kinderen op de weg of in de buurt van de weg? Remmen.
- Dieren? Remmen.
- Iets dat met een kind te maken heeft? Bijvoorbeeld vlieger, ballon, driewieler, bal? Remmen.
- Een drempel vlak voor je neus? Je snapt het: remmen.
- Komt er een bocht aan die je niet kunt overzien? Gevaar of obstakels op de weg? Remmen.
- Is er een andere situatie die je niet kunt inschatten? Juist: remmen.
En tot slot: ook bij twijfel kies je remmen. Dit is altijd de meest veilige keus.
Gas loslaten
Je gas kun je loslaten als er in de verte iets gebeurt. Bijvoorbeeld bij een verkeersdrempel of onoverzichtelijke bocht in de verte. Een tegenligger of vrachtwagen in de verte betekent ook gas loslaten en natuurlijk doe je dit ook bij een waarschuwingsbord. Zelfs als er helemaal niets te zien is, dan nog kies je voor gas loslaten, want zo’n bord staat daar met een reden. Tot slot kies je ook altijd voor gas loslaten als het om een besneeuwde weg gaat. Remmen is op een besneeuwde weg juist gevaarlijk omdat je dan kunt gaan slippen. Dus: altijd gas los in de sneeuw.
Niets doen
Tot slot is er nog de optie niets doen. Deze gebruik je eigenlijk alleen als je niet harder rijdt dan 20 kilometer per uur of als er echt helemaal niets gebeurt. Dus: zie je niets? Gebeurt er niets? Rijd je niet harder dan 20 kilometer per uur? Dan doe je niets. Simpel!
1 reactie
Laat een reactie achter
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
tadalafil mylan
tadalafil mylan