Rijbewijs halen met 17 jaar nu officieel ingevoerd

Rijbewijs halen met 17 jaar nu officieel ingevoerd

Steeds meer jongeren van 17 jaar halen hun rijbewijs, in 2017 waren dit zelfs meer 17-jarigen dan 18-jarigen die hun rijbewijs haalden. Maar het was slechts een proef die dit mogelijk maakte, er was namelijk nog helemaal geen officiële regeling. Maar, goed nieuws: vanaf 15 maart is de 2toDrive regeling (oftewel de regeling waarmee je met 17 jaar je rijbewijs kan halen) officieel ingevoerd en dus kunnen in Nederland vanaf nu alle 17-jarigen hun rijbewijs halen. Begin snel met het theorie examen oefenen.

 

Experiment

2toDrive begon dus als experiment. In 2011 werd hiermee begonnen, met als doel het verbeteren van de verkeersveiligheid. Wat bleek was namelijk dat veel beginnende bestuurders nog zo weinig ervaring hadden met autorijden, dat als ze meteen alleen gingen rijden na het behalen van hun rijbewijs, zij veel meer ongelukken veroorzaakten dan meer ervaren bestuurders. Uit meerdere andere landen bleek dat begeleid rijden hiertegen kon helpen, waardoor het experiment werd ingevoerd. Vanaf je zestiende jaar is het mogelijk om je theorie-examen te halen, met 16,5 jaar kan je dan beginnen met autorijles, waarna je vervolgens vanaf je zeventiende verjaardag ook daadwerkelijk kan afrijden.

Als je dan je rijbewijs binnen hebt, is het de bedoeling dat je totdat je 18 bent met een begeleider rijdt. De beginnende bestuurder ontvangt een begeleiderspas waar hij of zij maximaal 5 begeleiders op mag zetten, deze moeten wel al minstens 5 jaar hun rijbewijs hebben. De meeste jongeren hebben slechts 2 begeleiders op deze pas staan, vaak zijn dit familie of kennissen. Door het rijden met begeleiding doen de jongeren extra ervaring op met rijden op de weg en ze leren om veilig te rijden met iemand naast zich, waardoor de veiligheid in het verkeer verbeterd wordt en dus is dit een geslaagd experiment.

 

17-jarigen slagen vaker in één keer

Sinds dit jaar zijn er, zoals hierboven al vermeld, voor het eerst sinds het experiment inging, meer 17- dan 18-jarigen geslaagd voor hun rijbewijs. Ook wordt er beweerd dat meer 17-jarigen hun rijbewijs in één keer halen dan 18-jarigen en daarmee zijn zij dus betere bestuurders. Toch is dit een relatief begrip, want hierbij wordt niet gekeken hoeveel lessen zij daadwerkelijk gehad hebben. Is iemand die na 60 lessen zijn rijbewijs in één keer haalt daadwerkelijk beter dan iemand die na 30 lessen in twee keer zijn rijbewijs haalt? Maar de gegevens over het aantal uren les dat hieraan vooraf zijn gegaan, staan dus niet online, dus is hier eigenlijk niet veel over te zeggen.

 

Officieel rijbewijs halen met 17 jaar

De wet 2toDrive is nu dus officieel ingevoerd (vanaf 15 maart 2018), waardoor vanaf nu alle 17-jarigen hun rijbewijs mogen halen en dan tot hun achttiende jaar met een begeleider moeten rijden. Al veel jongeren hebben tijdens het experiment van deze regeling gebruikgemaakt, zelfs meer dan 240.000. Dit is al heel veel, maar nu het een echt bestaande wet wordt, zullen er nog veel meer volgen.

 

Voor- en nadelen van rijden met een begeleider

Het rijden met een begeleider klinkt heel goed, je kan ervaring opdoen in het verkeer, maar hebt toch nog een hulp naast je die je kan helpen als je het echt even niet meer weet, of als je bijvoorbeeld bijna een fietser aanrijdt, kan hij of zij je waarschuwen. Dit zijn grote voordelen. Ook kan de begeleider je dingen aanleren die nuttig zijn tijdens het rijden die je bij rijles niet geleerd hebt, of handige trucjes die je nog niet wist.

Nadelen zijn er helaas ook. Juist doordat er een begeleider naast je zit, vraag je misschien sneller hulp bij iets wat je eigenlijk zelf ook wel wist. Hierdoor neem je minder makkelijk zelfstandig beslissingen in het verkeer, wat ervoor kan zorgen dat je afhankelijker wordt van de begeleider en dus als je straks alleen rijdt, meer gaat twijfelen. Het is dus van groot belang dat de begeleider zich niet té veel bemoeit met je rijden, anders word je misschien onzeker en dat is niet de bedoeling. Verder is dit een heel goed initiatief en dus is het heel erg goed dat dit nu een officiële wet is.

Theorie rijexamen

 

Rijbewijs halen met 17 jaar nu officieel ingevoerd

 

 

 

rijbewijs halen met 17 jaar

Naar: Rijksoverheid

Wat te doen als je écht te laat bent begonnen met leren

Wat te doen als je écht te laat bent begonnen met leren?

Nog twee uur te gaan voordat je echt moet gaan slapen, anders gaat je nachtrust er aan. Maar die toets van morgen, die moet je leren, een onvoldoende kan je namelijk echt niet gebruiken. Nu is minder lang slapen niet zo’n goed idee, want als je nu langer doorgaat, is je concentratie morgen veel lager, omdat je zo moe bent. Maar hoe kan je dan in een zo kort mogelijke tijd nog zo veel mogelijk leerstof in je hoofd krijgen?

1. De structuur van de tekst goed bekijken

Hoe zit dit dan precies? Hoewel je het bij Nederlands misschien haat, die leesvaardigheidstoetsen, is het wel degelijk handig om te gebruiken voor de andere vakken en al helemaal als je tijdnood hebt. Open je boek en kijk naar de alinea’s. Vaak zijn de eerste en de laatste zin van de alinea het belangrijkste. De eerste zin leidt namelijk het onderwerp in, terwijl in de laatste zin vaak nog een keer het belangrijkste punt herhaalt. De rest van de alinea bestaat vaak uit uitleg of voorbeelden, wat je dus kan overslaan als je geen tijd hebt. Als je het echt niet snapt, dan kan je overwegen dit wel te lezen.

 

Tussenkopjes

Kijk verder goed naar de titel en de tussenkopjes, deze geven vaak een goed beeld van de stof zodat je weet waar je over leest. Als laatste zijn de signaalwoorden heel erg belangrijk. Bij ‘dus’ komt er een conclusie, dit zijn vaak belangrijke feiten. Als er ‘bijvoorbeeld’ staat, volgt er een voorbeeld, wat je kan overslaan als je echt te weinig tijd hebt. Zo kan je alles wel plaatsen op signaalwoord van of het belangrijk is om te leren of niet. Soms staan er ook rijtjes die je moet weten, deze worden echt heel vaak gevraagd op een toets. Ook is vaak informatie achter de dubbele punt erg zinvol om te leren. Als je dus let op kernzinnen, signaalwoorden, rijtjes en dubbele punten, weet je al heel veel belangrijke informatie en zo kan je snel scannen of iets nuttige informatie is of niet.

 

2. Begrippen

In veel leerboeken staan begrippen dikgedrukt. Superhandig, want zo vallen ze meteen op en vaak geven ze de kern weer van een tekst. Ook vinden veel docenten het belangrijk dat je antwoorden op de toets een aantal begrippen bevatten, dus extra reden om ze even goed te bestuderen. Probeer eerst te kijken hoeveel je al van het begrip weet. Blader vervolgens naar de begrippenlijst waar vaak een beknopte uitleg van het begrip staat. Zo kun je kijken wat je al weet van het begrip en leer je de begrippen waarvan je nog niet weet wat ze inhouden.

3. Inhoudsopgave

De laatste tip die helpt bij tijdnood heeft te maken met de inhoudsopgave. In de inhoudsopgave staan vaak titels van hoofdstukken, paragrafen en soms ook tussenkopjes. Hier heb je meer aan dan misschien denkt. Het punt is namelijk dat deze titels de kern van de hele tekst omvatten. Als je dus weet wat ze inhouden, heb je eigenlijk een samenvatting van de hele tekst. En zo kun je jezelf dus trainen! Alles wat je bij de titels kan bedenken schrijf je op, als je dat hebt gedaan kan je even bladeren, de tekst scannen (op bijvoorbeeld begrippen en kernzinnen) en kijken of je alle belangrijke dingen weet. Dit is een hele efficiënte manier van leren.

Hierboven staan dus drie tips die helpen met het snel leren van een tekst, vooral handig als je te laat bent begonnen met leren, maar zeker ook bruikbaar als je goed en snel de kern van een tekst wil doorzien, waardoor je efficiënt je tijd kan indelen en dus meer tijd hebt voor andere vakken of om leuke dingen te doen.

 

Wat te doen als je écht te laat bent begonnen met leren?

Wat te doen als je écht te laat bent begonnen met leren

Wat te doen als je écht te laat bent begonnen met leren?

Locatie examentraining

Locatie examentraining